Matka ilmassa
”Matka ilmassa” on ainutlaatuinen kamarimusiikkikonsertti, joka vie kuulijan musiikilliselle matkalle
halki ajan ja mantereiden. Konsertin ohjelmisto nivoo yhteen teoksia yhdysvaltalaisilta,
australialaisilta ja brasilialaisilta säveltäjiltä leikitellen nykymusiikin monivivahteisilla sävyillä.
Harvinainen soitinyhdistelmä – huilu, klarinetti ja sello – luo pohjan orgaaniselle, värikkäälle ja
moniulotteiselle äänimaisemalle.
Konsertin teema kietoutuu ilmaelementin ympärille tarkastellen sen moninaisia olomuotoja:
vaihtuvia ilmavirtauksia, hiljaisia pysähdyksen hetkiä ja hienovaraisia, lähes käsin kosketeltavia
värähdyksiä. Ilma toimii paitsi äänen välittäjänä, myös musiikillisen kokemuksen mahdollistajana.
”Matka ilmassa” on syvällinen tutkimusmatka äänen ja ympäröivän ilman suhteeseen.
”Matka ilmassa” -konsertti kutsuu yleisönsä syventymään äänen ja ilman vuoropuheluun äärelle,
tarjoten uusia näkökulmia sekä ilmaelementin että kamarimusiikin maailmaan. Konserttikokonaisuus
muodostaa moniulotteisen ja syvälle luotaavan musiikillisen elämyksen, joka vie kuulijan ilman
rajojen läpi kohti uusia, herkkiä ja kiehtovia ulottuvuuksia
Liput tulevat myyntiin lähiaikoina!
Ohjelma
Klo 14.30 ovet auki
Klo 15 Konsertti alkaa
Klo 15.30 Väliaika (20min)
Klo 15.50 Konsertti jatkuu
Klo 16.30 Konsertti loppuu
Muusikot
Freya Frischkneckt, huilu
Freya Frischknecht on huilisti ja musiikkipedagogi. Soitettuaan kaksi vuotta selloa hän aloitti 10-
vuotiaana huilunsoiton, josta tulikin hänen pääinstrumenttinsa. Ammattiopintoihin Freya jatkoi
ensin Turun konservatoriolle ja sitten Tampereen ammattikorkeakouluun, josta hän valmistui
musiikkipedagogiksi syksyllä 2020. Jatko-opintoja Freya on suorittanut Viron musiikki- ja
teatteriakatemiassa, josta hän valmistui taiteiden maisteriksi huilunsoiton solistiselta puolelta
kesällä 2023. Opintojaan hän on täydentänyt Suomessa ja ulkomailla muun muassa Sami Junnosen
opissa ja Felix Rengglin mestarikurssilla.
Kokemusta Freya on kerryttänyt sekä orkesterimuusikkona, monipuolisena kamarimuusikkona että
solistina. Soitetut teokset ovat löytyneet perusohjelmiston lisäksi myös uuden musiikin parista.
Freya on muusikkona kiinnostunut erityisesti kamarimusiikista ja erilaisten
konserttikokonaisuuksien rakentamisesta. Musiikin monet mahdollisuudet ilmaisuvälineenä ja sen
vaikutukset ihmisiin ja yhteiskuntaan inspiroivat häntä sekä muusikkona että pedagogina. Freya on
myös paneutunut ammatillisesti esittävän taiteen alan hyvinvointiin ja kouluttautui
maisteriopintojen ohella psyykkiseksi valmentajaksi.
Kaisu Tanskanen, klarinetti
Kaisu Tanskanen on lappeenrantalaislähtöinen klarinetisti, kamarimuusikko ja soitonopettaja.
Lappeenrannan musiikkiopistosta musiikin korkeakouluopinnot veivät Kuopion musiikki- ja
tanssiakatemiaan, josta Kaisu valmistui musiikkipedagogiksi Rauno Tikkasen klarinettiluokalta
vuonna 2019. Musiikkipedagogiopintojensa aikana Kaisu vietti lukukauden opiskellen myös
Tanskan kansallisessa musiikkiakatemiassa opettajanaan Ron Chen-Zion. Musiikin jatko-opintoja
Kaisu on suorittanut Tallinnassa (Estonian Academy of Music and Theatre), josta hän on
valmistunut taiteiden maisteriksi sekä solistisesta klarinetinsoitosta (2021) opettajanaan Soo-Young
Lee että kamarimusiikista (2022) opettajanaan Maksim Štšura. Taiteellisia opintojaan Kaisu on
täydentänyt lukuisilla mestarikursseilla, joille hän on osallistunut sekä solistina että
kamarimuusikkona.
Kaisu työskentelee klarinetinsoiton opettajana Pakilan musiikkiopistossa Helsingissä ja
musiikkiopisto Avoniassa Espoossa. Opetustyönsä ohella Kaisu toimii kulttuurialalla aktiivisesti
sekä tuottajana (tällä hetkellä mm. Kamarikesä-festivaalin viestinnän ja markkinoinnin tehtävissä)
että esiintyvänä taiteilijana. Viime vuosien aikana Kaisu on esiintynyt orkesterimuusikkona mm.
Kaartin soittokunnan, Tawastia Sinfonian, Kuopion kaupunginorkesterin sekä Eestin
kansallisorkesterin riveissä. Taiteellista työtä hän tekee myös konsertoiden kamarimuusikkona.
Kaisu on kiinnostunut musiikin monista vaikutuksista ihmiseen ja yhteiskuntaan ja hän on
valmistunut filosofian maisteriksi myös musiikintutkimuksesta.
Hanna-Viola Miettinen, sello
Hanna-Viola Miettinen on turkulaislähtöinen sellisti ja pedagogi. Hanna-Viola on valmistunut
musiikkipedagogiksi Turun Taideakatemiasta vuonna 2020. Taiteellisia jatko-opintoja sellonsoitosta
Hanna-Viola on suorittanut Viron musiikki- ja teatteriakatemiasta, josta hän valmistui taiteiden
maisteriksi keväällä 2022. Tällä hetkellä Hanna- Viola toimii sellonsoiton ja yhteismusisoinnin
lehtorina Turun konservatoriossa.
Kamarimusiikki on erityisen lähellä Hanna-Violan sydäntä, ja hän soittaakin aktiivisesti
useammassa kokoonpanossa. Kamarimuusikkona Hanna-Viola on konsertoinut Suomen lisäksi mm.
Virossa ja Ranskassa. Kamarimusiikin ohella Hanna-Viola on soittanut useissa orkesteri- ja
oopperaproduktioissa ja on BowPlus -jousiorkesterin jäsen. Muusikkona Hanna-Violaa kiehtoo ja
inspiroi erityisesti tarinat esitettävän musiikin takana sekä sanattomien ajatusten ja tunteiden
välittäminen ja jakaminen yleisön sekä kokoonpanonsa kanssa. Viimeisimpänä Hanna- Viola on
voinut nähdä konsertoimassa muun muassa WeW! Festivaalilla sekä Sigyn salissa Citadel –
suojapaikka -konsertissa.
Konsertin sisältöä
Eve Duncan (1956-): Aer Turas – Air Journey
kansainvälisesti palkittu australialainen säveltäjä, jonka tuotannossa
yhdistyy monipuolisesti taidemusiikin, jazzin, kansanmusiikin ja indie-musiikin elementtejä. Eve
Duncan on valmistunut musiikin tohtoriksi Western Sydney -yliopistosta ja on sävellystyönsä ohella
toiminut Asian Composers Leaguen ja Melbourne Composers Leaguen johtotehtävissä. Huilulle,
klarinetille ja sellolle sävelletty teos Aer Turas (suom. matka ilmassa, ilmamatka) pohjautuu
Duncanin matkakokemuksiin Aasiassa, Amerikassa ja Australiassa. Aer Turas kuvaa kokemuksia
erilaisista ilman olotiloista – raikkaasta vuoristoilmasta, rajuista hurrikaaneista ja staattisesta
aavikkoilmasta. Ympäröivän ilman erilaisten ominaisuuksien, kuten keveyden, raikkauden ja
pysähtyneisyyden, hyödyntäminen luo Duncanin teokseen hengähdyksenomaisen, virkistävän ja
painottoman äänimaiseman. Teoksessa voi kuulla elementtejä sekä nykyklassisesta musiikista että
jazzista.
Heitor Villa-Lobos (1887-1959): Assobio a Jato – The Jet Whistle
Saavutti kansainvälistä mainetta ensimmäisenä Latinalaisesta
Amerikasta ponnistaneena klassisen musiikin säveltäjänä. Brasilialainen Villa-Lobos opiskeli
musiikkia ensin isänsä johdolla ja myöhemmin Rio de Janeirossa ja Pariisissa. Villa-Lobosin musiikki
herätti hänen elinaikanaan niin innostusta kuin hämmennystäkin hänen ammentaessa taidemusiikin
lisäksi sävellyksiinsä aiheita niin improvisoinnista, brasilialaisesta kansanmusiikista kuin
elokuvamusiikistakin. Vuonna 1950 sävelletty Assobio a Játo (The Jet Whistle) on duo huilulle ja
sellolle. Teoksessa voi kuulla Villa-Loboksen omaleimaisen ja raikkaan tyylin. Huilun ja sellon
yhdistelmä luo kiinnostavan ja kontrastisen sävymaailman, jossa huilun kuulaasta ja korkeasta
soinnista sekä sellon lämpimästä, pehmeästä ja matalasta äänestä muodostuu mielenkiintoinen,
toisistaan melko kaukaisten sointivärien ja yhdistelmä. Huilu ja sello vuorottelevat tasavertaisina ja
toisiaan täydentävinä läpi koko kolmiosaisen teoksen. Kappaleen nimi kuvaa teoksen kolmannen
osan huipennusta, jossa huilisti käyttää erityistä puhallustekniikkaa yhdistettynä glissandoon luoden
vaikutelman lentoon nousevasta lentokoneesta.
Robert Muczynski (1929-2010): Duos for Flute and Clarinet op. 24
Robert on säveltäjä ja pianisti, joka syntyi Chicagossa slovakialais-puolalaisille
vanhemmille. Hän opiskeli pianonsoittoa Walter Knupflerin ja sävellystä Alexander Tcherepninin
johdolla. Muczynski debytoi Carnegie Hallissa vuonna 1958 omilla pianoteoksillaan ja toimi
Arizonan yliopistossa opettajana ja residenssisäveltäjänä. Muczynski oli neoklassismin edustaja,
jonka sävellyksissä kuuluu mm. Bartókin ja Bernsteinin vaikutus. Muczynskin tuotanto kattaa
pääosin pianomusiikkia ja kamarimusiikkia ja on tyyliltään hillittyä, mutta rytmikästä ja
tonaalisuuden rajoja kokeilevaa. Duetto huilulle ja klarinetille op. 24 koostuu kuudesta musiikillisesta
miniatyyristä. Kullakin osalla on oma selkeä karaktäärinsä, joka vaihtelee laulavista linjoista
tanssillisiin teemoihin ja koraalimaisista sävyistä nopeatempoisiin rytmeihin. Alun perin kahdelle
huilulle sävelletty teos (op. 34) sovitettiin uudelleen klarinetille vuonna 1984. Teos esittelee huilun ja
klarinetin monipuolisia äänenvärejä ja rytmistä virtuositeettia.
Belinda Reynolds (1967-): Dust
Yhdysvaltalainen säveltäjä, joka tunnetaan innovatiivisesta
taiteellisesta työstään erityisesti nykymusiikin kentällä. Reynolds on opiskellut säveltämistä
Kalifornian yliopistossa ja suorittanut myöhemmin musiikin tohtorin tutkinnon Yalen yliopistossa.
Sävellystyönsä ohella Reynolds on tehnyt merkittävää työtä musiikkikasvatuksen parissa
Yhdysvalloissa ja tukenut erityisesti nuorten muusikoiden työskentelyä. Reynoldsin musiikillinen
tuotanto pohjaa vahvasti klassisiin sävellysperinteisiin, mutta rikkoo kuuntelijan musiikillisia
odotuksia rytmiikan ja harmonioiden kautta. Belinda Reynoldsin sellolle ja klarinetille sävelletty
”Dust” tilattiin Vermont Contemporary Music Ensembleltä osaksi ”Coffee House” -konserttisarjaa.
Konsertti oli omistettu 11. syyskuuta 2001 kaksoistorniturman uhriksi joutuneiden muusikoille. Dust
kuvastaa pölyn hienojakoisuutta, sekä ilman pysähtynyttä ja unenomaista liikettä traagisten
tapahtumien jälkeen. Teos tuo esiin Reynoldsin minimalistisen sävelkielen ja kyvyn luoda suurta
ilmaisuvoimaa yksinkertaisista elementeistä.
Morton Gould (1913-1996): Duo for Flute and Clarient
Harry Sdraulig (1992-): Serenade
Yksi sukupolvensa tunnetuimmista ja eniten tilatuista australialaisista
säveltäjistä. Sdraulig on suorittanut musiikin kandidaatin ja maisterin tutkinnot Melbournen
yliopistossa ja viimeistelee parhaillaan musiikin tohtorin tutkintoaan Sydneyn yliopistossa, jossa hän
myös toimii sävellyksenopettajana. Sdrauligin sävellystyyliä leimaavat intohimoinen melodinen
lyyrisyys, rikas harmoniamaailma sekä rytminen monimutkaisuus ja voima. Huilulle, klarinetille ja
sellolle sävelletty Serenade hyödyntää kokoonpanon monipuolisia mahdollisuuksia ja leikittelee
soitinten välisellä vuorovaikutuksella, rytmiikalla ja sointiväreillä. Tasapainoinen instrumentaatio luo
lyyrisen ja harmonisesti eheän kokonaisuuden, joka taipuu eloisasti erilaisiin tunnetiloihin. Serenade
kuvaa erinomaisesti Sdrauligin kykyä rakentaa voimakkaita musiikillisia kontrasteja ja ylläpitää
tiivistä musiikillista kerrontaa.
15:0030.11.2025Meilahden Taidehalli